Speelstijlen


Op dit relatief simpel uitziende muziekinstrument zijn verschillende speelstijlen mogelijk en kan iedereen met andere muziekinstrumenten samenspelen (of dat althans proberen).
De didgeridoo is namelijk geen melodieus instrument (er kunnen op een normale didgeridoo geen melodieën worden gespeeld) maar een ritme-instrument (zoals een drum of een trom). Maar met (of zonder) ritmes is echter weer alles mogelijk.

Uiteraard is er de originele uit Australië afkomstige speelstijl, die uit North East Arnhemland komt. De didgeridoo wordt daar in het bijzonder gebruikt bij ceremonies met oeroude ritmes, patronen en dansen. Deze ritmes en patronen en de daarbij behorende ceremonies zijn woordelijk doorgegeven van generatie op generatie. Ook wordt er wel informeel gespeeld. De manier van spelen is compleet anders dan hier in Europa gebruikelijk is en er is af en toe zelfs de discussie gaande of zij wel op dezelfde manier circulair ademhalen zoals wij dat doen. Het gebruik van de zogenaamde retroflexed tong is een daar veel gebruikte techniek.
Het aanleren van deze traditionele techniek van spelen hoort wat ons betreft thuis bij de traditionele eigenaren van de didgeridoo, namelijk de Aborigines en die enkeling die door hen is ingewijd in die manier van spelen. Djalu Gurruwiwi heeft zelfs twee les-Cd’s gemaakt, onder het motto: als de Belanda’s het willen leren, laten ze het dan goed leren!

Maar ook een man als Jeremy Cloak (een Nieuw-Zeelander) die in Arnhemland gewoond en geleerd heeft, kan je dit soort technieken leren. En ook Michiel Teijgeler heeft daar inmiddels de nodige voetstappen achtergelaten (en van Djalu het een en ander geleerd). En uiteraard niet te vergeten de didgemother of Holland, Lies Beijerinck, die inmiddels ook al een 3-tal masterclasses bij Djalu heeft gevolgd.

Een andere stijl van spelen is de contempary stijl en dat is de stijl zoals bijna alle niet Aborigines die spelen. Je moet dan denken aan spelers /speelsters zoals: Lies Beijerinck, Zalem, Si Mullumby, Gauthier, Tom Fronza en Xavier Rudd. Dit zijn slechts enkele namen.
Daarbuiten zijn er dan de echt buitenissige spelers die een hele nieuwe weg zijn ingeslagen met de didgeridoo, zoals Ondrej Smeykal en Dubravko Lapaine.
Vooral het spel van de laatste is voor sommigen zelfs niet meer herkenbaar als didgeridoospel, maar meer als een percussie-instrument waarop wordt geblazen.

Omdat de didgeridoo een ritme-instrument is, kan er eigenlijk met ieder ander instrument worden samengespeeld (met een ritmisch instrument een samengesteld of tegengesteld ritme) en samenspelend met een melodieus instrument kun je een ritmelijn neerzetten (of liever gezegd blazen!). Eigenlijk kan er dus van alles gespeeld worden op een didge: van jazz tot house, van meditatief tot …….

Lees meer

Ontwerp en realisatie: Digivisie – Rotterdam